Beredskap och ledning för extraordinära händelser
Enligt "lagen 2006:544 om kommuners och landsting åtgärder inför och vid extra ordinära händelser i fredstid och höjd beredskap" ska kommunen och landsting vara förbereda att kunna hantera krissituationer både under krig och fred.
Vid situationer som kan passa in i tidigare kategori krävs det att det finns en ledning som kan styra situationen. I handlingsplanen från Västerviks kommun står det att kommunstyrelsen och förvaltningschefer utgör den ledningsgrupp eller organisation som ska leda kommunen vid eventuella samhällsrubbningar, extra ordinära händelser med mera. Detta kräver att det finns en utsedd ledningsplats utrustad med den teknik och utrustning som detta skulle kräva (denna plats minns jag att man under högstadiet fick komma och göra studiebesök, platsen var placerad långt ner i ett berg och väl nere var det fullt med datorer och annan teknik). Kommunen styr de lokala verksamheterna och ledningsgruppen ska agera situationsanpassat, man vet ju inte vad det är för scenario som kan inträffa. Vilka resurser som man kommer att behöva. För att det nu ska fungera bra krävs det en plan för olika områden, ledningsplan, informationsplan, POSOM (plan för psykiskt och socialt omhändertagande). Det krävs en plan för alla olika risker inom olika nämnders ansvarsområden.
Vid situationer som kan passa in i tidigare kategori krävs det att det finns en ledning som kan styra situationen. I handlingsplanen från Västerviks kommun står det att kommunstyrelsen och förvaltningschefer utgör den ledningsgrupp eller organisation som ska leda kommunen vid eventuella samhällsrubbningar, extra ordinära händelser med mera. Detta kräver att det finns en utsedd ledningsplats utrustad med den teknik och utrustning som detta skulle kräva (denna plats minns jag att man under högstadiet fick komma och göra studiebesök, platsen var placerad långt ner i ett berg och väl nere var det fullt med datorer och annan teknik). Kommunen styr de lokala verksamheterna och ledningsgruppen ska agera situationsanpassat, man vet ju inte vad det är för scenario som kan inträffa. Vilka resurser som man kommer att behöva. För att det nu ska fungera bra krävs det en plan för olika områden, ledningsplan, informationsplan, POSOM (plan för psykiskt och socialt omhändertagande). Det krävs en plan för alla olika risker inom olika nämnders ansvarsområden.
Kommentarer
Trackback