Förebyggande verksamhet
God dag! Då ska vi se, på dagens agenda står det förebyggande verksamhet
Den förebyggande verksamheten i Västerviks kommun består av en stf räddningschef och en brandingenjör.
(Verksamhetsberättelse)
Syftet med denna verksamhet är att man ska handla innan en brand eller någon miljörelaterad olycka inträffar.
Hur gör man då detta?
JO!
Det som ligger till grund för hur man arbetar inom denna verksamhet är framförallt LSO –Lagen om skydd mot olyckor och även LBE – Lagen om brandfarliga och explosiva varor.
Genom att granska det som står i LSO om kommuners skyldigheter får man en bra bild över vilka uppgifter de har.
Några exempel:
Lag 2003:778 om skydd mot olyckor
3 Kap
1 § För att skydda människors liv och hälsa samt egendom och miljön skall kommunen se till att åtgärder vidtas för att förebygga bränder och skador till följd av bränder samt, utan att andras ansvar inskränks, verka för att åstadkomma skydd mot andra olyckor än bränder.
(LSO)
3 § En kommun skall ha ett handlingsprogram för förebyggande verksamhet. I programmet skall anges målet för kommunens verksamhet samt de risker för olyckor som finns i kommunen och som kan leda till räddningsinsatser. I programmet skall också anges hur kommunens förebyggande verksamhet är ordnad och hur den planeras.
(LSO)
Alltså ska kommunen ansvara för att åtgärder vidtas för att förebygga bränder med mera. Detta gör Västerviks kommun genom denna Förebyggande verksamhet från räddningstjänsten. Den handlingsplan som nämns i 3 § tänkte ja gå in detaljerat på vid senare tillfälle, jag håller mig till övergripande fakta nu.
Genom att göra kontinuerliga tillsyner på verksamheter som olika samlingslokaler, industrier, vårdanläggningar och skolor kontrollerar räddningstjänsten så att man på dessa platser kan vistas säkert. Dessa tillsyner går också ut på att hjälpa verksamheter med deras systematiska brandskyddsarbete.
2 Kap
3 § Ägare av byggnader eller andra anläggningar, där det med hänsyn till risken för brand eller konsekvenserna av brand bör ställas särskilda krav på en kontroll av brandskyddet, skall i skriftlig form lämna en redogörelse för brandskyddet. En nyttjanderättshavare skall ge ägaren de uppgifter som behövs för att denne skall kunna fullgöra sin skyldighet.
(LSO)
Det som står i paragrafen ovan är också exempel på det förebyggande arbetet som utförs i kommunen. Varje verksamhet där det finns risk för brand och att konsekvenserna vid brand kan drabba människor, egendom eller miljö ska lämna in en skriftlig redogörelse över brandskyddet på verksamheten. I Västerviks kommun finns det 265 olika objekt som ska lämna in en redogörelse.
(Verksamhetsberättelse, förebyggande s.6)
Denna förebyggande verksamhet har utöver brand och miljörelaterade olyckor och blivit ansvarig för samordningen gällande andra olycksfall i kommunen. Man arbetar alltså också med fallolyckor hos äldre, brottsförebyggande arbete, internt skydd av kommunens verksamheter och fastigheter samt civilt försvar.
(Västerviks kommun)
För att ytterligare minska risker för eventuell brand krävs det att rengöring sker i form av sotning av eldstäder och tillhörande rökkanaler. I LSO 3 kap 4 § står det: ”En kommun skall i brandförebyggande syfte ansvara för att rengöring (sotning) sker av fasta förbränningsanordningar, som inte är inrättade för eldning uteslutande med gas, och därtill hörande rökkanaler. Detsamma skall gälla imkanaler i restauranger, storkök och därmed jämförbara utrymmen.”
Detta uppfyller man genom att erbjuda enskilda att själva ansvara för sotningen samt att man med hjälp av skorstensfejarmästare också utföra brandskyddskontroller för att finna eventuella brister som ansvarig (ägare) måste åtgärda. Man har delat in kommunen i olika sotningsdistrikt där de ansvarar för rengöring av alla eldstäder inom sitt distrikt.
(Verksamhetsberättelse, förebyggande s.6)
För att verksamheter i kommunen ska få nyttja exempelvis explosiva varor, alkohol eller ha
offentliga tillställningar krävs det ett godkännande från kommunstyrelsen. Den som önskar en tillåtelse skickar en remiss till räddningstjänstens förebyggande verksamhet. Dessa remisser besvaras sedan på andra håll som exempelvis polismyndigheten gällande offentliga tillställningar, kommunstyrelsen får svara på remisser angående planärenden och miljö- och byggnadskontoret får besvara remisser om alkohol med mera. Detta var bara ett kort exempel på att det inte bara är denna förebyggande verksamhet själv som gör alla ärenden inom detta område utan det krävs samarbete mellan andra nämnder också.
(Verksamhetsberättelse, förebyggande s.6)
Det finns över 20.000 personer i centrala Västervik och för att hålla nere antalet olyckor krävs det att allmänheten får ta del av information angående brandskydd och förebyggande åtgärder.
3 Kap
2 § En kommun skall genom rådgivning, information och på annat sätt underlätta för den enskilde att fullgöra sina skyldigheter enligt denna lag.
Detta gör man genom att ge råd om hur olika lagar och förordningar kan tolkas om det är någon verksamhet eller privat person behöver hjälp. De vanligaste frågorna i Västerviks kommun handlar om brandskyddsfrågor och frågor i samband med om- eller nybyggnationer.
Man går även ut med information via radio, internet, broschyrer eller vid olika evenemang. Utöver detta håller även räddningstjänsten i olika seminarier och utbildningar inom förebyggande åtgärder vid brand eller hantering vid en eventuell brand.
Källor:
Verksamhetsberättelse, 2009, Räddningstjänsten, Västerviks kommun
Lag 2003:778 om skydd mot olyckor
Västerviks kommun, http://www.vastervik.se/templates/VVKommun_Page.aspx?id=2064
Hur som helst. Jag tycker att utifrån att ha läst den verksamhetsberättelse för västerviks räddningstjänst samt information som står på västerviks kommuns hemsida får jag intrycket att de noggrant följer regler och föreskifter om hur man ska jobba förebyggande i en kommun. Det som tillhör förebyggande arbete är den kommunala handlingsplanen.
Nu får det räcka! Blir att imorgon försöka beskriva Västerviks kommuns handlingsplan, spännande!
Använd hjälm när du cyklar.
Räddningstjänsten
Nu tänkte jag det är dags att gå in på hur säkerhetsarbetet i kommunen är organiserat och hur det fungerar.
Som jag nämnde i tidigare inlägg är det kommunstyrelsen som ska ansvara genom att styra och samordna olika verksamheter i kommunen. En av dessa verksamheter är räddningstjänsten.
Uppdraget som räddningstjänsten har fått är klart och tydligt; ”Rädda människor, egendom eller miljö. Minska sannolikheten för att bränder och andra olyckor inträffar samt minska konsekvenserna av de bränder och olyckor som inträffar” – Västerviks kommun, räddningstjänst.
För att nå upp till dessa krav har räddningstjänsten delat in området i tre stycken större verksamheter:
- En verksamhet där all den operativa verksamheten är samlad. Alltså själva ”brandkåren” som är ute och gör det dagliga arbetet som att släcka bränder med mera. Ett ständigt pågående arbete.
- En förebyggande verksamhet som arbetar med förebyggande arbete. De är precis som namnet säger, de arbetar med att hindra så att olyckor inte hinner ske och om de sker ska man klara av den situationen på bästa sätt.
- Sist men inte minst har vi Skydd mot säkerhet. Denna verksamhet arbetar med säkerheten inom kommunen. Till detta område tillhör även krisförberedelser och samverkan inom olika säkerhetsförebyggande åtgärder.
Dessa är de tre områden som arbetar med det systematiska säkerhetsarbetet i Västerviks kommun.
Kommunstyrelsen
↓
↓
Operativ Verksamhet, Förebyggande verksamhet och Skydd och Säkerhet
Jag tänkte att jag skull gå in lite djupare på dessa verksamheters uppgifter och roller!
Operativa verksamheten
I västerviks kommun finns det 6 stycken stationer. Dessa stationer är fördelade enligt bilden nedan:
Alltså på stationen i Västervik finns det en heltidsstyrka. Denna styrka har en respons tid på 90 sek. De roller som ingår i heltidsstyrkan är:
- 4 stycken heltidsbrandmän. De har en fullständig utbildning inom brandsläckning, trafik olyckor, kemikalie olyckor, vattenlivräddning och sjukvård med mera.
- 1 brandmästare, uppgiften är att leda räddningsstyrkan. Leder och planerar den träning som ges på stationen utifrån den egna utbildningen inom ledarskap och teknisk träning.
- 1 räddningsledare, uppgiften är att leda styrkan vid en räddningsinsatts. För samarbete och kommunikationen mellan andra enheter om det är flera på olycksplatsen. Exempelvis polisen, sjukvårdare och försäkringsbolag.
- Det finns även en deltidsstyrka i Västervik som består av 4 man som kan kallas in om behovet finns.
En sådan styrka om 6 man finns alltid 24 timmar om dygnet på stationen.
De resterande 5 stationerna finns i orterna: Gamleby, Överum, Ankarsrum, Hjorted och Loftahammar. På dessa deltidsstationer finns det mellan 2-4 deltidsbrandmän. Deras utbildning innefattar brand, sjukvård och grundlig utbildning i trafikolyckor.
Yes, det var lite om den operativa verksamheten. Jag tycker att den fördelning med heltdisbrandmän och deltidsbrandmän och vart de är plaserade runt om i kommunen är bra. Skulle stationen i Västervik få ett större larm kan de kalla in en deltidsstyrka som kan vara på stationen om ytterligare ett larm skulle komma. Även om det sker olyckor runt om i kommunen finns det flera ställen som har resurser för att klara av eventuella olyckor och hjälp finns att tillgå.
Jag kommer att gå vidare med den förebyggande verksamheten imorgon!
Släck ljusen!
Västerviks Kommun
Jag tänkte som första inlägg att det kunde vara smart att kort gå igenom lite information om själva kommunen.
Det är så att Västerviks kommun hittar vi i norra Kalmar län, kommunen är belägen i nordöstra delen av Småland och består av flera tätorter. Västervik har ett invånarantal på cirka 21.000 och i hela kommunen finns det cirka 36.000 invånare vilket gör Västervik till centrum.
Jag lägger in lite om organisationen här också!
Vi börjar med det högsta hönset och jobbar oss nedåt:
- Kommunfullmäktige: Man kan säga att största uppgiften är att besluta om hur det i ska vara i kommunen. Dessa beslut är övergripande om mål, ramar och riktlinjer för den kommunala verksamheten. Här beslutas inom vilka uppgifter och verksamhetsområden olika nämnder ska ha. Den kommunfullmäktige i Västerviks kommun består av 57 ledamöter uppdelade i olika partier. De dominerade är Socialdemokraterna och Moderaterna som båda har 21 ledmöter.
- Demokratiberedning: I Västerviks kommun finns en demokratiberedning. Uppgifterna är flera bland annat att försöka utveckla formerna för olika möten. De studerar olika möjligheter som tillexempel e-demokrati och 24-timmarsmyndighet. De jobbar även med att försöka förbättra människornas möjlighet till information och inflytande utifrån ett jämtställdhets- och integrationsperspektiv. I stort jobbar denna demokratiberedning till att förbättra arbete för fullmäktige och olika nämnder, försöka få en bättre arbetsform.
- Kommunstyrelsen: Denna styrelse har två stycken utskott; arbetsutskott och folkhälsa och samhällsskydd. Uppgifterna är att styra och samordna olika kommunala verksamheter. Kommunstyrelsen består av 15 ledmöter och 15 ersättare.
Jag har valt att inte skriva någon specfik information om de andra nämnderna utan de arbetar inom det område som titeln säger.
Det som jag har tagit upp nu är grunden för hur kommunen arbetar. Nu är det bara att arbeta sig neråt.
Nu är man igång i alla fall och jag kommer att uppdatera så ofta jag kan med mer relevant information angående organisationen i Västerviks kommun, men vi börjar såhär.
Simma lugnt